Nadenkend over de tekst voor Monica dacht ik aan 2 vrouwen.

Aan Nawal el Saadawi, een moedige  Egyptische arts, schrijfster en feministe. 1 van haar uitspraken luidt: we moeten onze opvatting over succes veranderen. Het gaat niet om geld, noch om beroemd zijn, noch om macht. Succes gaat over het vermogen om van de wereld een betere plek te maken om te leven.

Aan Adelheid Roosen (theatermaakster en schrijfster) die met haar vermogen om de rauwe pijn van mensen te zien, te erkennen en daar met zachtheid op te reageren. Zo won daar o.a. de Van Praagprijs (2015) mee voor haar ‘onvermoeibare voorvechter van medemenselijkheid’.

Moedig, zacht/medemenselijk en eerlijk, dat is Monica!

Monica was al jong maatschappelijk actief. Samen met Gerrit Pas was ze in de jaren ‘70: actief in de IKV-kerngroep Huizen - in de strijd tegen kernwapens. Toen was ze actief lid van de PSP. Later werd dit GroenLInks en was ze steun fractielid voor Marjon Landre-Boekschoten. Dat beviel Monica goed.

Zo begon het echte politieke leven: Monica kwam in 1998 (vorige eeuw) met voorkeursstemmen in de gemeenteraad. Verbaasd dat ze zoveel stemmen had gekregen en ook wat bang of ze er wel voldoende tijd voor had. Naast haar werk en gezin met 2 jonge kinderen. Met hulp van haar man Chris en later haar dochter ging het goed en ze was 3 raadsperiodes raadslid.

In 2010 nam zij na 12 jaar afscheid van de raad. Een koninklijk lintje als waardering voor haar inzet en zin in meer tijd voor gezin en hobby’s. Maar de politiek liet Monica niet los: na het overlijden van Albert Moens in augustus 2013, werd ze weer raadslid. In 2018 wilde ze opnieuw stoppen en had dat ook al aangekondigd. Totdat bleek dat er 2 nieuwe vrouwen politieke ambitie hadden: Marian en ik. Monica besloot direct dat zij toch nog 1 periode wilde doen om ons op weg te helpen. Dat heeft ze geweldig gedaan. Op een waarderende, positieve, bemoedigende manier. Monica, mede dankzij jou waren we een fantastische fractie waar we elkaar steunden maar niet twijfelden om een andere mening te geven. Zo werden we wijzer.

Ik heb wat raadsleden gevraagd om woorden te noemen die je typeren. Die zie je hier.

" Betrokken, positief, sociaal en integer vallen op. Maar ook empathisch, mensgericht en gedreven."

Gewoon een heel mooi en goed mens! Werd er ook gezegd. En zo is het!

Monica doet meer: naast het raadswerk, gezin en werk is ze als vrijwilliger bij heel veel initiatieven betrokken. Amnesty International, Huizen Schoon, de koffie-middagen in De Marke, de Voedselbank, Buurten met Buren. Eigenlijk helpt ze overal waar het nodig is. Monica staat altijd klaar om te helpen. Onlangs is ze daarvoor op Internationale Vrouwendag beloond met de titel Powervrouw 2022 van de PvdA vrouwen. Heel terecht! Monica is niet iemand van veel woorden, wel van veel doen en met heel veel liefde en warmte.

Het vermogen om de wereld een betere plek te maken om te leven. Dat vermogen heb jij. Daarom waarderen we je enorm, houden we van je en waarom je succesvol bent. Huizen mag zich gelukkig prijzen met jouw inzet de afgelopen decennia voor de lokale politiek en samenleving.

Uit de grond van mijn hart, namens alle GroenLInks leden, dank je wel!