Als gemeenten van bomen af willen, belanden deze vaak in de boomversnipperaar.

Als gemeenten van bomen af willen, belanden deze vaak in de boomversnipperaar. Dat is een machine die met brute kracht hout inslikt en snippers uitspuugt, die dan te gebruiken zijn als brandstof of als compost. Het is, helaas, een normaal gebruik geworden. Verschillende Nederlandse gemeenten zijn gelukkig van deze nutteloze kapitaalvernietiging afgestapt. Immers, waarom zou je tuinmeubilair importeren als het ook uit de eigen regio kan komen?

In gemeente Utrecht is enkele jaren geleden het initiatief Tafelboom van start gegaan: Utrechts hout verandert nu niet meer in snippers maar in tafels. Deze worden zelfs geleverd met een boomdocument, een boekje met daarin de foto’s, gegevens en verhalen van de boom waar de tafel van gemaakt is. Amsterdam heeft ‘Stadshout’, een initiatief dat met een mobiele zagerij en kettingzagen planken en balken van Amsterdamse bomen maakt. Er worden kandelaars, bijenhotels, krukken, fietskratjes, bloembakken en bankjes van geproduceerd. Ook hebben een uitvaartbedrijf en een sociale werkplaats elkaar gevonden om van Amsterdams houten kisten te maken. Het dagblad Het Parool schrijft dat dit initiatief in de toekomst zelfs certificaten wil afgeven waar ‘precies op staat van welke boom de kist is gemaakt’. Tevens vinden zij het mooi ‘als men op verzoek in hout van een boom uit een bepaalde straat of lievelingspark kan worden begraven’. Ten slotte kent Kennemerland een initiatief dat lokaal hout omvormt tot leuke picknicktafels. Kortom: er is genoeg te maken van lokaal hout, versnipperen is zonde!

Het is niet nodig dat wij in onze gemeente bomen blijven versnipperen terwijl er zoveel duurzame producten van kunnen worden gemaakt. Daarom kwam GroenLinks Huizen met het voorstel om het hout van de vijftig bomen die voor de renovatie van de Havenstraat moesten worden gekapt (GroenLinks was tegen deze kap) dan in ieder geval een rooskleurige toekomst te geven. De fractie diende in de gemeenteraad een motie in om van het Havenstraathout zogenoemde ‘Havenbankjes’ te maken. Over de motie werd niet gestemd: wethouder Van Hartskamp beloofde de mogelijkheden te bekijken. Tijdens de vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Milieu op 27 november 2013 rapporteerde zij dat het hout van de bomen inmiddels wordt bewaard. Hiervan worden misschien plantenbakken gemaakt, die weer op de Havenstraat terecht zullen komen. Laat dit een begin zijn!

Waarom zou je plantenbakken of tuinmeubilair kopen met het label ‘Made in Scandinavia’ terwijl er ook ‘Made in Holland’ of zelfs ‘Made in Huizen’ op kan staan?

Alwin van der Blom, lid van de steunfractie van GroenLinks Huizen