De afgelopen dagen staat Nederland op de achterste poten over de uitvoering van het Kinderpardon. En terecht! Door het beleid van staatssecretaris Teeven dreigen 600 gewortelde kinderen uit Nederland gezet te worden, door een rigide uitleg van de regels. Veel Nederlanders vinden dat een geworteld kind moet kunnen blijven, of ze nou onder rijks- of gemeentetoezicht hebben gestaan. En daar zijn wij het van harte mee eens!

Veel burgemeesters van Nederland willen ook een Eerlijk Kinderpardon. Samen hebben ze een brief geschreven aan staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie waarin ze hem vragen om de kinderrechtenbril op te zetten en daarmee opnieuw te kijken naar de situatie van de kinderen die buiten het Kinderpardon vallen. Zodra Monica Lemmens van dit initiatief hoorde, wilde ze onze burgemeester vragen zich er ook bij aan te sluiten.

Om de aandacht niet van de presentatie van het collegeprogramma en de beoogde wethouders van Huizen af te leiden, hebben we besloten dit als coalitie te regelen. De burgemeester bleek meer dan bereid om zich bij het initiatief aan te sluiten en heeft de oproep ondertussen ondersteund. En dat dit breed gedragen wordt blijkt wel uit de vragen die PvdA Huizen vandaag aan de burgemeester heeft gesteld. Hierin vragen zij naar kinderen in Huizen die de dupe worden van het beleid, en wat de burgemeester daar aan gaat doen.

Wij zijn erg blij dat we zo snel een meerderheid hebben kunnen vinden voor ondersteuning van dit initiatief!