De Aqualiner, de veerdienst tussen Huizen en Almere wordt opgeheven. Te weinig reizigers. Toch kwam het Huizer college deze week nog met een voorstel om € 12.500 bij te dragen aan een proef van twee maanden: een veerverbinding Huizen-Almere-Amsterdam (totale kosten van deze proef: bijna een half miljoen euro, te betalen door de belastingbetaler). Zo’n verbinding lijkt aantrekkelijk, maar komt neer op belastinggeld in het water gooien, vond GroenLinks. Leefbaar Huizen, PvdA, VVD en ChristenUnie deelden die opvatting. Daarmee werd een erfenis van het vorige college afgeschoten.

Bijdrage Evert Landré (GroenLinks) in raadscommissie ROW van 9 mei 2006.


Stopzetting subsidie

Op 20 maart j.l. zijn vertegenwoordigers van de overheden die de veerdienst subsidiëren tot de conclusie gekomen dat de dienst per 1 oktober a.s. opgeheven dient te worden. De reden: het niet halen van de aantallen reizigers, waarnaar werd gestreefd (in 2005: 57.000 in plaats van 74.000). Deze ontwikkeling heeft GroenLinks overigens al jaren geleden voorspeld en tenslotte bevestigd gezien op grond van tientallen eigen waarnemingen bij de veerterminal.
Met gemiddeld 2 tot 3 reizigers in een boot die plaats biedt aan ruim 80 passagiers, kwam de verbinding neer op het verplaatsen van lucht tussen Huizen en Almere – en dat moet je niet subsidiëren, vindt GroenLinks.


De gemeente Huizen was bij de bijeenkomst op 20 maart niet vertegenwoordigd, maar had schriftelijk te kennen gegeven in te stemmen met opheffing van de veerverbinding. De schade voor onze gemeente is al die jaren beperkt gebleven tot een incidentele subsidie van
€ 16.000 in 2002. Uit die tijd dateert de uitspraak van wethouder Kolk: ‘Geen euro meer voor het veer’.
Toch stelt dezelfde wethouder nu voor, afwijkend van het ambtelijk advies, om een bijdrage van € 12.500 te verlenen aan een twee maanden durende proef (in juni en juli) van dagelijkse afvaarten naar Amsterdam, vanuit Almere-Haven, waarbij ook de verbinding Huizen-Almere wordt betrokken. Over zijn graf heen probeert de oud-wethouder weer voor de zoveelste keer geld los te peuteren voor de veerverbinding.


Argumenten GroenLinks tegen nieuwe subsidie
· Op 29 oktober 2004 heeft de gemeenteraad van Huizen een motie van GroenLinks en Leefbaar Huizen aangenomen, om voor 2005 en volgende jaren geen subsidie meer te verstrekken voor de exploitatie van de veerverbinding.
· Tijdens de vergadering van de subsidieverleners op 20 maart heeft in ieder geval de gedeputeerde van Flevoland aangegeven dat, als het aan hem ligt, geen cent van Flevoland in de proef gestoken gaat worden.
· Wat ook op 20 maart is opgemerkt, is dat iedere euro voor het veer onttrokken wordt aan het budget voor het overige openbaar vervoer. Waarom zou je de ene tot nu toe succesvolle vorm van openbaar vervoer (bus en trein) laten lijden onder een vorm, waarvan eigenlijk al van te voren vaststaat dat die GEEN succes wordt?
· De proef dient geen enkel Huizer belang: de reistijd zal van de haven van Huizen tot de haven in Amsterdam minimaal vijf kwartier bedragen, aanmerkelijk duurder zijn dan het bestaande openbaar vervoer en ook is er het risico - dat bewijzen de achter ons liggende jaren - van bootuitval door pech of onderhoud.


Ten slotte het belangrijkste argument: er is al eens een proefvaart gedaan!

Eind 2003 heeft Aqualiner aan IVA, een onderzoeksinstituut van de Universiteit van Tilburg, opdracht gegeven de mogelijkheid van een veerverbinding Almere-Amsterdam te onderzoeken. Dat bureau heeft om te beginnen een vaardag georganiseerd met alle betrokkenen, waaronder vertegenwoordigers van de gemeente Huizen. Op die dag, dat was op 21 november 2003, een zogenoemde expertmeeting, zijn alle aanwezigen geïnterviewd en hebben discussies plaatsgevonden. De directeur van Aqualiner speelde die dag voor Sinterklaas door het aanbieden van een boekje over de Aqualiner, terwijl hij gewend was dat anderen voor Sinterklaas speelden.
Op de plaats van het delict was ook onze wethouder aanwezig, de eerder genoemde Frans Kolk (Op de website van Aqualiner stond hij op de foto met zijn vuurrode PvdA-stropdas). Diezelfde wethouder heeft dus nooit met één woord gerept over deze expertmeeting, niet tegenover de raad, niet tegenover de commissie ROW, niet tegenover zijn eigen ambtenaren, want in geen enkel ambtelijk stuk komen wij iets hierover tegen!


De bevindingen van het onderzoeksbureau zijn in december 2003 bij de opdrachtgever, Aqualiner, terechtgekomen in de lade RZZ - Regelt ZichZelf - ook wel ‘het ronde archief’ geheten. Het is opvallend dat Aqualiner op de dag, dat het Bestuurlijk Overleg adviseert de stekker uit het stopcontact te trekken, namelijk 20 maart jongstleden, de gemeente Huizen een plan doet toekomen betreffende proefvaarten Almere-Amsterdam in juni en juli.
Zoals ik al meldde: de proefvaart Almere-Amsterdam is gehouden op 21 november 2003, duurde 52 minuten, hetgeen volgens het onderzoeksbureau IVA, als representatief kan worden gesteld.


Geen belastinggeld in het water gooien
Het schandelijke van het nieuwe voorstel is dat de operatie, waarvan de uitkomst al bekend is, en niet in het belang van Huizen is, € 462.000 kost. Dit is een gigantisch bedrag, waarvan het vervoerbedrijf zelf nog geen € 7.000 voor zijn rekening neemt. Voor de zoveelste keer kunnen anderen voor Sinterklaas spelen.
Met andere woorden: met het verlenen van de Huizer bijdrage van € 12.500 zal opnieuw belastinggeld in het water worden gegooid, dat aan nuttiger zaken, bijvoorbeeld de Voedselbank, kan worden uitgegeven.


Uit een ambtelijke e-mailwisseling heb ik begrepen dat de gemeente Huizen nog een vordering op Aqualiner heeft van € 12.500. Binnenhalen! Aqualiner is financieel een ongezonde onderneming - dat blijkt uit alle stukken en daar moeten we gewoon geen eurocent meer in stoppen!