De provincie en vijf Gooise gemeenten werken samen aan de verbetering van het openbaar vervoer in het Gooi. Een snelle busverbinding tussen Huizen en Hilversum moet automobilisten een alternatief bieden. Daarom werd vorig jaar een plan gepresenteerd voor een vrij liggende busbaan. In de gemeenteraden van Hilversum en Huizen stuitte de plannen op grote weerstand. Zo hekelde de Huizer GroenLinks-fractie de voorspelde tijdwinst, de verwachte reizigerstoename en de kap van zo’n tweehonderd bomen langs de Huizermaatweg. Nadere studies moeten de tegenstanders alsnog overtuigen. Maar de eerste resultaten van deze second opinion blijken het gelijk van de critici te bevestigen.
Vorige week donderdag werden de Gooise raadsleden op een speciale bijeenkomst in Hotel Lapershoek in Hilversum geïnformeerd over de eerste onderzoeksresultaten. Frans Meurs, hoogleraar Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit, die gevraagd was voor de second opinion, wees op de tekortkomingen van de studies van het Bureau Goudappel Coffeng waarop het HOV-plan is gebaseerd.
Reistijd is langer dan rijtijd
Op het geplande HOV-traject vervallen de meeste haltes: de huidige 21 haltes worden straks door acht meest nieuwe vervangen. Ook wordt de lengte van het traject gehalveerd. Hierdoor wordt de rijtijd van de bus korter. Bij de presentatie van het HOV-plan werd zelfs gesproken over een halvering van de reistijd van veertig minuten nu naar twintig minuten straks. Hoogleraar Meurs kritiseerde, evenals GroenLinks, de fixatie van Goudappel op de rijtijd van de bussen. Voor de reiziger is de totale reistijd van belang. Daarom moet ook de duur van het voor- en natransport worden meegeteld.
Groei aantal reizigers overdreven
Bij de presentatie van het HOV-plan werd nog gesproken over een groei van het aantal busreizigers van 2800 naar 9600. Deze cijfers moeten worden gehalveerd, want het gaat hier om retourreizen, zo blijkt nu. Meurs noemde de groeicijfers bovendien ‘erg overdreven’. Goudappel gaat ervan uit dat elke anderhalve minuut winst duizend extra reizigers oplevert, maar vergeet andere factoren mee te wegen. Zo zal een langere afstand naar de halte en plaats van bestemming de bus niet populairder maken. Belangrijke groepen Huizer busreizigers, die als eindbestemming het Arenapark hebben, moeten straks overstappen bij busstation Hilversum en dat roept extra weerstand op. Veel zal dus afhangen van goede aansluitingen, maar daarin voorziet het huidige voorstel niet.
Asfaltlint door Huizen
Een apart probleem is de aanleg van de vrije busbaan door de bebouwde kom. In Huizen moet de busbaan lopen langs de Huizermaatweg en de Atletiekbaan naar de A27. Hoewel de plannenmakers praten over een ‘optimale inpassing in de stedelijke en groene omgeving’, gaat het over een metersbreed asfaltlint waarvoor in Huizen bijna tweehonderd bomen moeten worden gekapt. De kosten voor dit onderdeel bedragen zo’n 25 miljoen euro (het hele onzalige plan kost voorlopig 160 miljoen).
Op 19 januari wordt er gesproken met de bewoners die in Huizen en Blaricum langs het tracé wonen. Daarbij wordt ook de route langs ’t Merk onderzocht. Alle studies moeten voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn afgerond. In de zomer kunnen de gemeenteraden dan een definitief besluit nemen over het voorkeurstracé voor de HOV-verbinding Huizen-Hilversum.
Niets doen geen optie
‘Gelet op de toename van autoverkeer en de bereikbaarheidsproblemen die dat oplevert, is niets doen geen optie’, stelt Meurs. GroenLinks deelt die opvatting. Maar ziet niets in de aanleg van een apart asfaltlint door de bebouwde kom van Huizen. Dat is ook niet nodig, want de bus ondervindt geen hinder van files op de Huizermaatweg. Busreizigers zijn gebaat bij een halte op korte afstand en willen best een paar minuten langer in de bus zitten als ze maar niet extra hoeven over te stappen. Opheffing van haltes maakt het openbaar vervoer niet aantrekkelijker. Wat GroenLinks betreft wordt de vrije busbaan alleen aangelegd langs de A27, zodat een snelle bus tijdens de spits gegarandeerd is. Juist die schakel langs de A27 wordt bij gebrek aan financiële middelen voorlopig niet aangelegd. GroenLinks vreest dat we straks in Huizen met een ‘landingsstrip’ zitten opgescheept, waarover vooral lege bussen rijden.
Meer informatie:
Gerrit Pas, fractievoorzitter GroenLinks Huizen
Tel. 035 – 5261456
http://huizen.groenlinks.nl