Huizen heeft het afgelopen jaar een stap vooruit gezet naar een duurzaam beleid. Begin dit jaar besloot de gemeenteraad bij het inkoopbeleid duurzaamheidscriteria te hanteren. In september j.l. werd het klimaatbeleid aangescherpt na een actie van CDA en GroenLinks.

Op 3 november ging een raadsmeerderheid akkoord met het voorstel van PvdA, GroenLinks en Leefbaar Huizen om gemeentelijke gelden te beleggen in duurzame fondsen die rekening houden met de gevolgen voor mens en milieu. GroenLinks-fractievoorzitter Gerrit Pas kijkt positief terug op deze ontwikkeling: ‘We hebben de raad steeds voorgehouden dat de gemeente een duurzaamheidsopdracht heeft. Niet alleen banken, maar ook gemeenten, moeten zich verantwoorden voor wat er met hun geld gebeurt (…) Niet de hoogste winst op korte termijn hoort centraal te staan, maar het maatschappelijk rendement. Voor GroenLinks is een lagere renteopbrengst dan acceptabel.’