Sinds het nieuwe college is aangetreden, is de gemeente Huizen niet langer voorstander van een vrijliggende busbaan voor het HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) maar bepleiter van meerijden met het overige verkeer. Uit het rapport dat de gemeente door Arcadis heeft laten opstellen, blijkt onomwonden dat een meerijdvariant over ’t Merk voldoet aan de eisen van een HOV-verbinding.

Arcadis is niet – zoals de provincie al jaren doet – uitgegaan van rekenmodellen, maar van de rijtijden zoals deze op dit moment werkelijk met buslijn 320 behaald worden. Het resultaat van deze aanpak is dat “de Merkvariant op alle aspecten als HOV-waardig kan worden aangemerkt”. GroenLinks Huizen is blij met deze uitkomst; de fractie heeft vanaf het begin in 2006 gepleit voor meerijden door de bebouwde kom en een vrije busbaan langs de A27.

Voor een HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum is de aanleg van een vrijliggende busbaan niet noodzakelijk. Bovendien scheelt meerijden over ’t Merk op het gebied van “geluid, ruimtebeslag, oversteekbaarheid, kosten, groen en bomen”. De provincie heeft voorgesteld om ook de meerijdvariant via de Meent te onderzoeken. GroenLinks vindt het een positieve ontwikkeling dat in ieder geval gekozen gaat worden voor meerijden.

Het hele dossier van GroenLinks Huizen over dit onderwerp is te vinden op onder 'uitgelicht'.