De discussie in Gooi & Vechtstreek over vluchtelingenopvang is verworden tot een discussie over aantallen. De kwaliteit van adequate opvang staat niet meer voorop en het ontbreekt aan transparante communicatie. Dat moet dus anders, vinden de fracties van GroenLinks in deze regio.

Inwoners zijn het afgelopen half jaar verstoken geweest van informatie en helderheid. Dat roept alleen maar verkeerde beelden op, terwijl het grote draagvlak voor goede opvang buiten beeld blijft. Vluchtelingen zullen helaas ook de komende jaren blijven komen. In een open en transparante communicatie met inwoners moet het weer meer gaan over waarom we tot opvang willen komen.

De fracties van GroenLinks in de Gooi & Vechtstreek zijn voor een goede, adequate opvang van mensen die huis en haard hebben moeten verlaten vanwege het oorlogsgeweld. Grootschalige én kleinschalige opvang is nodig; in heel Nederland en dus ook in onze regio. Dat dit op een goede manier kan, wordt duidelijk uit allerlei voorbeelden in het land.

Gemeenten moeten in gesprek met inwoners over hun zorgen. Om deze zorgen zoveel mogelijk weg te nemen, maar ook om mensen te betrekken. Laat ze zien wat je met de zorgen doet, maar maak ook gebruik van het grote draagvlak dat er bestaat voor goede vluchtelingenopvang. We moeten voorkomen dat opvanglocaties met de rug naar de samenleving komen te staan.

Het wordt tijd eens op de goede manier wérk te maken van vluchtelingenopvang!

In de bijlage het gehele statement van de regionale GroenLinks-fracties.