‘Reigers pakken vaker de bus’, aldus luidde de titel van een persbericht van de Provincie Noord-Holland bij het Jaarverslag 2007 Concessie openbaar vervoer Gooi en Vechtstreek dat op 3 juni 2008 werd gepubliceerd. Lees de reactie van GroenLinks.

Vooral in Gooi en Vechtstreek wordt de bus steeds vaker gebruikt. Er is zelfs een stijging van bijna 30 procent ten opzichte van 2006, toen overigens sprake was van een fikse daling! De provincie is minder te spreken over de stiptheid waarmee de bussen rijden, waarbij als belangrijkste oorzaak de vele wegwerkzaamheden in de regiogemeenten (met name Hilversum en Bussum) wordt genoemd. Ook willen buschauffeurs nog wel eens te vroeg van de haltes vertrekken. Het oordeel van de reizigers over alle onderdelen van het openbaar vervoer is wat lager dan in 2006, maar is nog steeds ruim voldoende met een waardering van 7.

Volgens GroenLinks kunnen de cijfers echter niet verhullen dat de in 2005 voor 2011 beloofde stijging van het aantal reizigerskilometers niet zal worden gehaald, omdat lijnen zijn opgeheven, op de meeste routes ’s avonds en in het weekend niet meer wordt gereden, er veel ‘wegversperringen’ zijn en de aansluiting bus-trein ernstig te wensen overlaat. Punten die bij de nieuwe concessieverlening meer aandacht verdienen.

Gebruik
Het jaarverslag maakt melding van het feit dat het aantal reizigerskilometers over 2007, na de minder goede jaren 2005 en 2006 (vergeleken met 2004) terug is op het peil van 2005. De RegioNet-lijnen 100 (Hilversum - Naarden-Bussum vv), 101 en 102 (beide Huizen - Amsterdam vv) deden het relatief goed, en de streeklijnen (104, enz.) slecht.

Ten opzichte van 2004 is het aantal reizigerskilometers in 2007 gedaald met 9,3 procent. Waarom vergeleken met 2004? In dat jaar heeft de Provincie op 2 november een Programma van Eisen op tafel gelegd voor het concessiegebied Gooi en Vechtstreek. Geïnteresseerde busondernemingen zijn toen begonnen met het maken van hun offerte ter verkrijging van de op 11 december 2005 ingaande concessie. Zo heeft Connexxion in 2005 aan de Provincie het voornemen gemeld, dat tot juli 2011 het aantal reizigerskilometers met ongeveer 40 procent zou stijgen. Bij een geleidelijk toenemende belangstelling van de reiziger zou eind 2007 dus al sprake moeten zijn van een stijging met 18 procent, in plaats van een daling met 9 procent. Het vermoeden is gewettigd dat Connexxion bij het begin van de zomervakantie in 2011, wanneer de concessie afloopt, deze achterstand niet meer zal hebben goedgemaakt.

De RegioNetlijnen doen het relatief goed, de streeklijnen slecht - niet verwonderlijk voor degene die overdag de bussen uit de laatste categorie vrijwel leeg ziet langsrijden.

Punctualiteit, rituitval, klachten, veiligheid, reizigersoordeel
Ten opzichte van 2006 vertrok 66 procent van de beoordeelde bussen op tijd (2006: 68 procent) en 13 procent te vroeg (2006: nog 7 procent); dat is een verslechtering. Connexxion heeft in 2007 veel last gehad van infrastructurele werkzaamheden in Hilversum en Bussum. Dit beïnvloedde de punctualiteit nadelig. Ook in 2008 zal men er last van hebben.

Als gevolg van het vaak moeten omrijden, worden (waar sprake is een korte overstaptijd, zoals bij Connexxion helaas nog steeds het geval is) aansluitende treinen gemist - hetgeen zijn uitwerking op het reisgedrag van de consument niet mist. Het jaarverslag meldt een afname van het aantal klachten vergeleken met 2006. Dat is niet verwonderlijk, als men weet dat 2006 een rampjaar was na de invoering van een geheel nieuwe dienstregeling in december 2005.

Er worden wèl méér incidenten gemeld (gelijk oplopend met de toenemende verhuftering in Nederland?).

In 2007 waardeerden reizigers net als in 2006 (en vermoedelijk ook in 2005) de kwaliteit van het streekvervoer in onze regio met een 7,0. Allemaal niet verwonderlijk: veel reizigers zijn niet geneigd om de prestaties van Connexxion met een 6 te beoordelen (de kwaliteit is niet echt onvoldoende te noemen), maar ook niet met een 8 (goed is het nu ook weer niet), dus is het al jarenlang een 7. In 2004, een jaar vóór de nieuwe concessieverlening, was de waardering nog ‘een dikke zeven’ (aldus het Jaarverslag OV van de Provincie 2004, gepubliceerd op 18 oktober 2005).

Lijnennet en materieel
Het jaarverslag maakt melding van wijzigingen in het buslijnennet als gevolg van wijzigingen in de dienstregeling van de NS, ‘om aansluitingen tussen trein en bus te kunnen waarborgen’. GroenLinks heeft de afgelopen jaren bij evaluaties van het streekvervoer steeds de conclusie moeten trekken dat het met die aansluitingen niet erg best gesteld is. Het laatste evaluatierapport van GroenLinks dat voorjaar 2008 verscheen, is er zelfs helemaal aan gewijd en niet gesproken kan worden van een gunstige beoordeling. Het lijkt soms alsof de opstellers van de dienstregeling van Connexxion het spoorboekje niet eens hebben ingezien.

Het komt voor dat in de spitsuren de bussen van lijn 100, de succeslijn in onze regio, overvol zijn en veel mensen de rit staande moeten doormaken. Twee bussen voor één rit behoort niet tot de mogelijkheden, zodat enige verruiming van de spitstijd op zijn plaats zou zijn (meer busritten per uur). Zo is er bijvoorbeeld direct na 16.00 uur bij station Naarden-Bussum een groot aanbod van reizi¬gers, maar voor Connexxion begint de spits pas na vijven. Mede op aandringen van GroenLinks is de spits in 2007 al verlengd, maar hij zou eigenlijk ook met een uur vervroegd moeten worden.

Het aantal haltes langs de zogenoemde geprioriteerde lijnen (langs zieken- en verzorgingshuizen), dat aangepast wordt aan de instaphoogte van de bus, wordt geleidelijk uitgebreid; dat valt te prijzen. Connexxion heeft een groot aantal nieuwe bussen ingezet en ook dat kan onze goedkeuring wegdragen. Het vervoer is naar ons oordeel in vergelijking met 2005 aantrekkelijker geworden. De reizigers geven dan ook een hoger cijfer voor ‘netheid’ (6,8 in 2007 tegenover 6,2 voor 2007), maar wonderlijk genoeg een 7,2 voor ‘comfort’ (was 7,5 in 2006). Dat laatste zou wel eens met het gedwongen staan in de spits te maken kunnen hebben. Opvallend zijn weer die waarderingscijfers van rond de 7. Als de reiziger niet zeker weet of hij tevreden is, dan geeft hij een 7.

Het is overigens verdienstelijk te noemen dat de Provincie een jaarverslag publiceert - niet alle provinciebesturen doen dat!

Meer informatie:
GroenLinks Huizen

Evert Landré, tel. 035 5254818