Op zaterdag 31 mei 2008 bekrachtigden vertegenwoordigers van GroenLinks de regionale samenwerking van fracties en besturen tijdens een evenement op en bij de Natuurbrug in Hilversum. Zij gaven daarmee het signaal af dat zij hun krachten optimaal willen bundelen om daarmee beter te kunnen inspelen op wat er in de maatschappij leeft. Thema van de bijeenkomst was 'Natuur en Milieu'.

Na ontvangst van de ruim 30 bezoekers hield een medewerkster van het Goois Natuurreservaat in bezoekersruimte De Infoschuur een presentatie over ecologische verbindingen en de plaats die de Natuurbrug daarbij inneemt. Met een bezoek aan de Natuurbrug zelf liet zij zien wat dat in de praktijk betekent.

GroenLinks-statenlid van Noord-Holland Klaas Breunissen schetste vervolgens het belang van de ecologische verbindingszones in een breder verband. Doelstelling van de provincie daarbij is de biodiversiteit te vergroten en versterken. Tevens vertelde hij hoe de financiering tot stand komt.

Om alvast wat meer vertrouwd te raken met hetgeen in de betrokken gemeenten leeft gaf daarna steeds een fractie- dan wel bestuurslid enkele voorbeelden van lokale acties en/of dilemma's.

De betrokken gemeenten zijn: Bussum, Hilversum, Huizen, Laren, Naarden, Weesp en Wijdemeren.

Het programma werd afgesloten met concrete toezeggingen om kort na de zomervakantie gezamenlijk de voorbereiding te starten voor het landelijk GroenLinks-congres op 22 november a.s. en in een later stadium de voorbereiding van de Europese verkiezingen 2009.

Na afloop gaven de GroenLinkers aan tevreden te zijn over deze eerste stap op weg naar een constructieve en succesvolle samenwerking.