Bij het halen en brengen van kinderen naar school ontstaan vaak onveilige situaties. De GroenLinks fractie is hierover benaderd door bewoners en is ter plekke gaan kijken. Wat we zagen was aanleiding om aan het college van burgemeester en wethouders een aantal vragen te stellen. Lees hier de vragen.

Aan: het college van b & w van Huizen
Van: G. Pas, gemeenteraadsfractie GroenLinks
Datum: 9 september 2008
Betreft: schriftelijke vragen conform art. 37 RvO over verkeersonveiligheid rond scholen

Geacht college,

De afgelopen maanden heeft de fractie van GroenLinks een aantal keren signalen gekregen over problemen bij scholen. Concreet: het brengen en afhalen van kinderen met de auto gebeurt door sommige ouders op zo’n manier dat hierdoor onveilige situaties ontstaan.

In de De Huizer Courant van 4 september j.l. wordt verslag gedaan van de onveilige verkeerssituatie rond de Van der Brugghenschool. De situaties die daarin worden beschreven, zijn ook door leden van de GroenLinks-fractie de afgelopen weken ter plekke waargenomen. Ouders parkeren hun auto zo dicht mogelijk bij de schoolingang: midden op de weg, desnoods midden op de stoep of voor de oprit van omwonenden. De voor het halen en brengen speciaal aangelegde zgn. kiss-and-ride strook wordt nauwelijks gebruikt. Tegelijk wordt het trottoir als fietspad gebruikt, dat kennelijk als veiliger wordt gezien dan de straat. Alles krioelt door elkaar, onoverzichtelijke situaties ontstaan en we mogen van geluk spreken dat hier nog geen ongelukken met kinderen zijn gebeurd.

De toestand bij de Van der Brugghenschool is niet uniek. Ook bij andere scholen doen zich vergelijkbare onveilige verkeerssituaties voor, zo hebben wij kunnen waarnemen.

Naar aanleiding van het bericht in De Huizer Courant (en onze eigen waarnemingen) stel ik u namens de GroenLinks-fractie de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van de hierin beschreven problemen?
2. Welke maatregelen heeft u tot nu toe genomen om de veiligheidssituatie te verbeteren?
3. Wat is het effect van deze maatregelen geweest?
4. Klopt het bericht dat de politie het parkeren van auto’s op het trottoir gedoogt?
5. Wat moet er gebeuren voordat er handhavend wordt opgetreden?
6. Bent u het met ons eens dat de verkeersveiligheid rond scholen meer prioriteit verdient? Zo ja, wanneer komt u met een plan van aanpak hiervoor?

In afwachting van uw antwoorden,

hoogachtend,

G. Pas,