Huizen heeft vanaf maart 2007 een VSO-ZMOK-locatie van de onderwijsinstelling Mulock Houwer in het dorp. Het gaat hierbij om een tijdelijke vestiging. GroenLinks beschouwt dit als een goede aanvulling op het pluriforme onderwijsaanbod in Huizen. Belangrijker, deze locatie blijkt in een duidelijke behoefte te voorzien: 35 leerlingen volgen hier onderwijs en er is een lange wachtlijst. Nu Hilversum voor de school geen plek ruimte wil realiseren, moet de school voor Huizen behouden blijven, vindt de GroenLinks fractie. Het Lucent-terrein is daarvoor een geschikte locatie. GroenLinks stelde het college vragen over deze kwestie.

Aan: het college van b & w van Huizen
Van: M. Lemmens, gemeenteraadsfractie GroenLinks
Datum: 4 oktober 2008
Betreft: vragen over Mulock Houwer ‘t Gooi

Geacht college,

Een van de doelen van het Huizer onderwijsbeleid is ‘te voorzien in voldoende huisvesting ten behoeve van pluriform onderwijs voor alle leerlingen binnen de grenzen van de gemeente Huizen’.

Huizen heeft vanaf maart 2007 een VSO-ZMOK-locatie van de Mulock Houwer in het dorp. Het gaat hierbij om een tijdelijke vestiging. GroenLinks beschouwt dit als een goede aanvulling op het pluriforme onderwijsaanbod in Huizen. Belangrijker, deze locatie blijkt in een duidelijke behoefte te voorzien: 35 leerlingen volgen hier onderwijs en er is een lange wachtlijst. Daarom moet deze school voor Huizen behouden blijven.

GroenLinks heeft in 2007 bij de behandeling van de Voorjaarsnota al gevraagd of u bereid bent Mulock Houwer te vragen om zich permanent in onze gemeente te vestigen. U gaf aan dat u op onze vraag negatief moest antwoorden, omdat de tijdelijk in Huizen gevestigde dependance van de Mulock Houwer ten principale een regionale voorziening was, en het college van b & w van Hilversum had besloten tot een definitieve huisvesting. U benadrukte toen ook dat u blij was een eerste vestiging in de regio mogelijk te hebben gemaakt.

Recent is de situatie echter ingrijpend gewijzigd: de gemeente Hilversum zal de definitieve huisvesting voor de VSO-ZMOK van de Mulock Houwer niet realiseren. Naar verluidt zoekt de school ruimte voor een vestiging met 100 leerlingen.

Daarom stel ik u namens de GroenLinks-fractie de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van deze recente ontwikkeling?
2. Bent u bereid om Mulock Houwer te vragen zich permanent in Huizen te vestigen?
3. Mocht u de locatie Trompstraat ongeschikt achten voor een school met 100 leerlingen, bent u dan bereid voor de vestiging een plek te zoeken op het Lucent- terrein? Ofschoon er ook andere locaties mogelijk zijn, achten wij het Lucent-terrein een prima plek vanwege de bereikbaarheid, maar ook omdat daar (kleine)bedrijvigheid zal komen en de leerlingen dan dichtbij de school stagemogelijkheden hebben.

In afwachting van uw antwoorden,

hoogachtend,

Monica Lemmens,