Met wederom een goedgevulde tribune vervolgde de commissie RWM gisteravond de behandeling over het Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Op de vele vragen die in de vorige commissievergadering gesteld waren, had de commissie voor het weekend schriftelijk antwoord gekregen. Gisteren begon de wethouder met een uitleg, waarna de verschillende fracties hun verhaal konden houden. De meeste fracties waren nog niet overtuigd door de beantwoording van de wethouder, waardoor verdere commissiebehandeling op een later tijdstip noodzakelijk blijkt. Ook wij zijn niet aan het twijfelen gebracht, zoals te lezen is in onze bijdrage.
Commissievergadering RWM 25 oktober 2010: vervolg HOV-tracé
Het voordeel van een opgeknipte behandeling is dat je het verslag van de vorige keer nog eens rustig kunt nalezen en op je kunt laten inwerken, evenals de antwoorden van het college op de vele vragen die zijn gesteld.
Wat opvalt is dat niemand tegen HOV is:
- Een aantal vertegenwoordigers van instellingen (KvK, Alliantie etc) heeft zich uitgesproken vóór HOV, maar wilde zich niet uitspreken over het voorgestelde tracé in Huizen.
- Een aantal insprekers namens bewonersgroepen heeft zich uitgesproken vóór HOV, maar heeft bezwaren tegen het voorgestelde tracé in Huizen en betwijfelt of de forse ingrepen (het terugveranderen van rotondes in kruispunten, en de aanleg van een vrije busbaan door het Stadpark) en de kosten daarvan wel opwegen tegen de minieme voordelen aan tijdwinst en extra reizigers.
Iedereen was in feite vóór een HOV-verbinding Utrecht, Hilversum, Almere – dat is wat ons bindt.
GroenLinks heeft zich uitgesproken vóór investeringen in het HOV, als onderdeel van het Metropool Regio Amsterdam-net, is voor verbinding Utrecht-Almere, met een halte bij de Carpoolplaats. Maar GroenLinks is tegen een vrije busbaan door de bebouwde kom van Huizen. Dat standpunt was niet nieuw.
We hebben vorige keer een aantal kritische kanttekeningen geplaatst bij het voorstel en de achterliggende studies;
- Een kanttekening bij de voorspelde tijdwinst: die tijdwinst is er natuurlijk als je haltes laat vervallen, de route inkort en ook een vrije busbaan langs A27 realiseert; maar afhankelijk van waar je woont en moet zijn, blijft je reisduur met de 100 korter dan met het HOV – en dat geldt zeker de helft van de huidige reizigers naar Sportpark.
- Wij hebben ook een kanttekening geplaatst bij de voorspelde toename van het aantal reizigers.
Ook in uw antwoord op vraag 7 blijft u zich rijk rekenen: u gaat uit van 3300 reizigers nu, maar daarbij blijkt u nota bene de reizigers mee te rekenen die uit Almere naar Hilversum reizen; die zijn dus helemaal niet opgestapt in Huizen.
U bevestigt hiermee onze stelling dat het aantal 3300 reizigers nu niet klopt, maar veel lager ligt (nl. 2770) en daarmee klopt ook uw voorspelling van 7400 reizigers niet! Kortom, wat op p 6 van het raadsvoorstel onder Vervoerswaarde staat is volstrekt onjuist! - Ook hebben we kanttekening gemaakt bij het openbaar vervoer als alternatief voor de auto;
- En bij de financiën: de kosten die binnen Huizen gemaakt moeten worden.
De antwoorden van het college overtuigen ons niet, ze leidden soms zelfs tot lichte irritatie: bijv. zo’n opmerking in het antwoord op vraag 15 dat ‘verder de rotondes voor de busreiziger niet comfortabel zijn’ – als argument tegen handhaving van de rotondes. We leggen héél Huizen vol rotondes, nooit eerder is die opmerking gemaakt. En eerlijk gezegd heb ik als busreiziger nooit iets van rotondes gemerkt… Is hier sprake van nieuw beleid: Gaan we nu géén geld meer uitgeven aan rotondes????
De knelpunten op het traject Huizen Busstation – Hilversum NS zitten op de A27 (waar bij files over vluchtstrook niet hard kan worden doorgereden, ook niet bij goed weer) en in Hilversum (na station Sportpark); daar zitten de knelpunten, en niet in Huizen. ‘Problemen moet je oplossen waar ze zich voordoen!’ zei dhr Hoelscher. Wijze woorden - en ik onderstreep die graag.
De ingrepen in Huizen zijn niet nodig. Wat ligt er meer voor de hand dan de HOV-bus tot de Carpoolplaats te laten meerijden met het overige verkeer en af te zien van de dure investeringen (en extra onderhoudskosten voor de verkeerslichten – 11.000 euro per jaar)? En ook als de kosten worden gedragen door de provincie, is sprake van gemeenschapsgeld, dat je niet onnodig moet uitgeven – geld dat door burgers wordt opgebracht. Dat geldt zeker in een tijd van forse bezuinigingen….
In de discussie over het HOV, worden nogal eens dreigementen geuit in de trant van ‘als Huizen en Hilversum niet positief besluiten, dan komt er geen doortrekking naar Almere’ u kunt ze ook in het rapport lezen...
De Statencommissie heeft vorige week donderdag gesproken over het HOV: zij wil door met HOV, maar wacht de discussie in de gemeenteraden af. VVD, CDA en GL vinden dat er draagvlak moet zijn in de regio. En dat is er, volgens GL, zeker wat betreft het stuk langs de A27.
De GL-woordvoerder in de Statencommissie heeft daarbij richting de gedeputeerde aangegeven – en ik citeer uit zijn verhaal:
‘dat de provincie zich bij Huizen moet beraden of de busbaan per se moet worden aangelegd binnen de gemeentegrenzen. Bestuurlijk draagvlak en nut en noodzaak moeten onomstotelijk vast staan en dat zijn ze momenteel onvoldoende’.
Hij heeft daarbij gepleit om de busbaan te laten starten bij de P+R-plaats (Carpoolplaats)
Vorige week was de Statencommissie op bezoek in Huizen. Ik heb de voorzitter van die commissie gevraagd of het voorstel een kwestie van slikken of stikken is - wat klopt er van de dreigementen? Zijn antwoord was: dat is niet het geval: gaat Huizen niet akkoord, dan zal er opnieuw gesproken moeten worden.
Conclusie: Er is dus politieke ruimte om het voorstel aan te passen m.b.t. het tracé in Huizen.
Ik kan me niet voorstellen dat de provincie de realisering van haar prioriteit – de realisering van het MRA-net - laat afhangen van het stukje in Huizen.
HOV: ja of nee? Vroeg de wethouder de vorige keer.
Het antwoord GroenLinks:
HOV? ja.
Voorgestelde tracé incl. aanpassingen en vrije busbaan? NEE
Wat wel?
De route van de HOV-bus in Huizen laten samenvallen met de rijbaan.
En een P+R-halte realiseren bij de Carpoolplaats.
De aanleg van een vrije busbaan langs de A27 staat voor GL voorop. Begin daarmee, stop daar het geld in! Maar uit het antwoord van het college op vraag 19 (en 24) blijkt dat die vrije busbaan langs de A27 nog helemaal niet zeker is. Dat is niet onbelangrijk, want die vrije busbaan langs de A27 is wel de belangrijkste voorwaarde om de tijdwinst van het HOV te kunnen realiseren.
Toen ik voor het eerst in Zuid-Italië was, zag ik wegen die plotseling ophielden – en het zag er niet naar uit dat ze ooit nog zouden worden afgemaakt…
Stel je voor dat in Huizen dit collegevoorstel wordt uitgevoerd, en twee nieuwe kruispunten en een zesbaansweg bij ’t Merk worden aangelegd, en de vrije busbaan langs de A27 niet doorgaat, omdat de prioriteit van het kabinet Rutte-Verhagen bij de auto ligt… Stel je voor… Dan ga ik de vingers van mijn linkerhand heus niet aflikken.