In reactie daarop stelde raadslid Marian van den Berge de volgende vragen in de raadsvergadering van 10 december:

‘Kunnen wij jongeren in Huizen iets positiefs bieden en is het een idee om net als in Den Haag een prijsvraag uit te schrijven om jongeren uit te dagen om mee te denken?’

De wereld van jongeren is door toedoen van de coronamaatregelen flink overhoop gehaald op alle vlakken. GroenLinks Huizen maakt zich daarom zorgen om het welbevinden van de Huizer jeugd. Uit onderzoek blijkt dat het constructief werkt om acties en campagnes juist samen met jongeren op te zetten.

Jongeren kunnen de lockdown beter aan als er toekomstperspectieven lonken. Daarom is het is van belang om pro-actieve vaardigheden te ontwikkelen voor en samen samen met de jeugd. In Huizen zullen wij dit blijven agenderen, omdat we het van belang vinden dat jongeren gehoord worden en meedenken, juist nu.

Ondertussen heeft GroenLinks van het college vernomen dat naast de lokale activiteiten door de Veiligheidsregio een regionale activiteitenkalender is opgesteld voor jongeren tijdens en na de vakantieperiode. Er zijn vier activiteiten aangeboden waarvan de activiteit: Inspireren met #thatswhatilike voortkomt uit het concept vanuit Rotterdam en Amsterdam waarbij jongeren gevraagd werden om mee te denken over een geslaagde jaarwisseling zonder vuurwerk en passende binnen de beperkingen van de coronamaatregen.

Met de campagne #thatswhatilike werden de jongeren via TikTok en Instagram uitgedaagd om influencer te worden. Ze werden gevraagd om inspiratie te delen in deze vreemde tijd. Dat zijn bijvoorbeeld Netflix tips, coole playlists, audio books, youtube channels die je kan volgen of ideeën voor cadeaus, nu de winkels niet open zijn. Ook werd de jeugd gevraagd hoe zij van plan waren om Oud en Nieuw te gaan vieren, wat ze aan gaan doen, wat ze gaan eten en wat voor wensen ze hebben voor het nieuwe jaar. Iedere jongere tussen de leeftijd van 12 en 24 jaar werd met deze campagne bereikt en hopelijk geïnspireerd.

Deze campagne is een variant geworden op de prijsvraag die in Rotterdam is uitgeschreven en op een soortgelijke actie vanuit Amsterdam. Er is gekozen voor een iets andere opzet dan in deze twee grote steden, maar het doel was soortgelijk. Jongeren betrekken en op een positieve manier laten praten en denken over de jaarwisseling. Het doel van de regionale campagne was om de jongeren zelf aan het denken te zetten over hoe zij op een geslaagde manier de kerstvakantie, jaarwisseling en de lockdown konden meemaken. Passende binnen alle beperkingen die de coronamaatregelen met zich mee brengen. En om deze mogelijkheden en ideeën met vrienden en leeftijdsgenoten te delen en elkaar hierbij te inspireren. 

Wij vinden het mooi om te horen dat de regio zo constructief bezig is en hopen dat dit het begin is van een reeks activiteiten waarbij jongeren actief worden betrokken.