De afgelopen maanden hebben de Tergooi Ziekenhuizen, de Trappenberg & Heideheuvel, de Hilversumse Bedrijvenvereniging en STRO, de Huizer Zakenclub en de Alliantie op verzoek van de stuurgroep ‘HOV In Het Gooi’ hun positieve visie gegeven op de plannen om een Hoogwaardig Openbaar Vervoerbusverbinding tussen Huizen en Hilversum te realiseren. Met brieven hebben ze de gemeenteraadsfracties bestookt en tijdens commissievergaderingen ingesproken. De pleidooien van deze lobby zijn flinterdun: hun argumenten zijn niet gebaseerd op de feiten – en dus nauwelijks serieus te nemen.
Tergooi Ziekenhuizen
Wanneer Ziekenhuis Tergooi Blaricum beweert dat het voor het personeel lastig is om met het openbaar vervoer bij het ziekenhuis te komen, kun je je afvragen waar dit op gebaseerd is. De feiten zijn anders: per uur stoppen acht bussen bij de aldaar aanwezige haltes – een betere service kun je niet hebben! Een buslijnenonderzoek van het verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng van september 2009 (te lezen op: www.hovinhetgooi.nl) leert dat van de passagiers op de lijnen 101, 102 en 111 die de halte Tergooi Blaricum aandoen, nog geen half procent een medische bestemming of herkomst heeft, m.a.w. hun aandeel in de stroom personeel, patiënten en bezoekers voor dat ziekenhuis is te verwaarlozen. Het ziekenhuis is nu met het openbaar vervoer prima bereikbaar, maar de meesten komen gewoon met de auto: zie de overvolle parkeerterreinen, die binnenkort worden uitgebreid met een parkeergarage
De Trappenberg
De Trappenberg kan zich in de handen wrijven en juicht: bus 320, het verlengde van de HOV-bus Hilversum-Huizen, komt vanaf 2011 langs die instelling! En daarom moet het HOV er komen, zo luidt het verhaal. Maar De Trappenberg heeft pech: bus 320 tussen Hilversum, Huizen en Amsterdam (die komend jaar zal gaan rijden) en bus 101 zullen aldaar helemaal niet stoppen! Momenteel stopt er tweemaal per uur een bus (lijn 111) vanuit Huizen en er gaat er dus ook tweemaal per uur een bus naar Huizen. Vanaf 2011 zal nog maar één bus (107) eenmaal per uur bij De Trappenberg stoppen!
Tijdens de verschillende HOV-informatieavonden meldde de woordvoerder van De Trappenberg dat 40 procent van zijn personeel uit Huizen komt. Dan denk ja al gauw: die maken gebruik van bus 111. Niets is minder waar: veertig bussen van buslijn 111 vervoeren in werktijd vanuit Huizen naar De Trappenberg en terug naar Huizen bij elkaar slechts 30 reizigers oftewel nog niet één passagier per bus! In hoeverre De Trappenberg over een paar jaar profiteert van het HOV op de nieuwe locatie in Hilversum, is nog niet te zeggen.
Hilversumse Bedrijven Vereniging en STRO
In haar over het HOV juichende brief schrijft de Hilversumse Bedrijven Vereniging (ook namens de ondernemersvereniging STRO): ‘Bij de besluitvorming moet ook betrokken worden dat naast het snellere vervoer van personen het HOV ook bijkomende voordelen heeft zoals: minder auto's op de weg, minder parkeerdruk bij bedrijven en in de stad, minder bussen in de stad’. Dat schrijven met droge ogen al die heren die iedere dag weer met de auto naar hun Hilversumse winkels en bedrijven rijden! De ervaring leert dat inwoners van Huizen, die aankopen doen in Hilversum, die aankopen echt niet per bus maar met de auto mee naar huis nemen.
Er is nog een reden waarom welke actie dan ook om Gooiers in het openbaar vervoer te krijgen, tot mislukken gedoemd lijkt: Gooiers rijden niet graag met de bus, tenzij ze daarvan afhankelijk zijn (scholieren bijvoorbeeld). De feiten spreken voor zich:
landelijk verplaatst 10 procent van de Nederlanders zich per openbaar vervoer; in ‘’t Gooi ligt dat cijfer op 7 procent en in Huizen gebeurt slechts 4 procent van alle verplaatsingen met het openbaar vervoer.
Het jaarverslag van de Provincie Noord-Holland over het openbaar vervoer in Gooi en Vechtstreek in 2009 maakt melding van een actie om automobilisten uit het welvarende deel van ‘’t Gooi, die iedere dag naar Amsterdam rijden, te strikken voor het vervoer per bus. Resultaat: van de 2053 aangeschrevenen hebben 7 (zeven) een OV-abonnement genomen – één-derde procent!
Bij de bouw van nieuwe woningen wordt in Huizen voorgeschreven dat daarbij 1,8 parkeerplaats per woning wordt aangelegd. Volgens een artikel in De Gooi- en Eemlander van 16 november 2010 zijn in Nederland de huishoudens met de hoge inkomens vooral geconcentreerd in de regio Gooi en Vechtstreek; die regio is verantwoordelijk voor vier van de tien rijkste gemeenten van het land. Van het verdiende geld worden o.a. auto’s gekocht en wie zo’n ding in de garage of voor het huis heeft staan, zal hem gebruiken ook. Dus verplaatst men zich in ’t Gooi met de auto, is men daardoor altijd sneller op de plaats van bestemming dan met de bus, waarbij de dagelijkse file wordt geaccepteerd. Dat zal met het HOV niet veranderen, zeker nu de kilometerheffing niet doorgaat.
Huizer Zakenclub & Kamer van Kooophandel
Ondernemers zouden Huizen willen verlaten om zich bijvoorbeeld in Amersfoort te vestigen vanwege de slechte bereikbaarheid van ons dorp en met name het bedrijventerrein ’t Plaveen, wordt door de Kamer van Koophandel gesteld.
Vreemd, want midden in het bedrijventerrein liggen bij de Energieweg twee bushaltes voor bus 107. Dan denk je: die bus zal toch wel goed vol zitten. Met bus 107 is het werk prima bereikbaar: dagelijks passeren in werktijd veertig bussen die haltes. Volgens het in september 2009 door Goudappel Coffeng gehouden buslijnenonderzoek leveren die veertig bussen per dag bij elkaar gemiddeld slechts 67 werkenden af!
Per uur rijden twintig bussen langs de industriewijk: bij de twee haltes op de hoek Havenstraat/Eemlandweg, op de westelijke hoek van ’t Plaveen, stappen op een hele dag gemiddeld vijf mensen uit. De Kamer van Koophandel kan op dit punt niet serieus worden genomen. De woordvoerster bleek tijdens haar aanwezigheid in de raadscommissie zelfs niet eens te weten dat langs de A27 de daar zo noodzakelijke vrije HOV-busbaan (als onderdeel van het traject Utrecht-Almere) niet wordt aangelegd.
De Alliantie
Het HOV is een snelle en betrouwbare reismogelijkheid, zegt De Alliantie. Het vervelende is alleen dat het HOV snel kan zijn omdat het traject tussen Huizen Busstation en Hilversum NS met één-derde wordt ingekort en omdat niet meer bij 21 tussenliggende haltes wordt gestopt, maar nog maar bij zes! Dat betekent: langer lopen naar de bushalte, vaker overstappen, waardoor de reistijd niet af- maar toeneemt.
Gekke vraag
Ik heb een gekke vraag aan het einde van dit verhaal: waarom heeft de Provincie aan automobilisten tussen Huizen Hilversum nooit gevraagd waarom zij de auto boven de bus verkiezen? Dan hadden al die dure rapporten niet gemaakt hoeven te worden!
Evert Landré, steunfractielid GroenLinks Huizen