Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag, 19 maart, is er door de gemeenteraad van Huizen een belangrijke stap genomen richting de meerijdvariant voor het HOV in Huizen en Blaricum. Het grootste gedeelte van de raad stemde in met de conclusies in het rapport van Arcadis naar de meerijdvariant over 't Merk. De gehele raad stemde ermee in om mee te werken aan een nieuw onderzoek van Blaricum, Huizen en provincie naar meerijdvarianten, de resultaten hiervan af te wachten en daarmee ook te wachten op een nader voorstel van het college.
Hieronder de inbreng van raadslid Larisa Landré.
Toen de commissie in 2002 werd gevraagd of we heil zagen in een onderzoek naar een HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum (in die tijd ging het nog om een lightrailverbinding), waren alle partijen onverdeeld positief over het voorstel. Het ging immers om een onderzoek om het OV te verbeteren in Huizen en de regio.
In 2006 leidde dit eindelijk tot een concreet voorstel. Een voorstel van een vrijliggende busbaan, dwars door de bebouwde kom van Huizen, Blaricum en Hilversum. GroenLinks was niet te spreken over dit voorstel en plaatste vraagtekens bij de verwachtingen en uitgangspunten.
Vanaf dat moment leek de HOV-verbinding met vrijlligende busbaan een gelopen race. Onderzoek na onderzoek kregen we voorgeschoteld waaruit bleek dat de plannen goed waren, dat een busbaan echt noodzakelijk was. Onze fractie was echter niet overtuigd.
Met eigen onderzoeken hebben we altijd aangetoond dat de aannames waar provincie en stuurgroep vanuit gingen niet klopten. De theoretische modellen bleken in de afgelopen jaren ook in de praktijk geen stand te houden, en het vasthouden aan een vrijlliggende busbaan steeds minder geloofwaardig.
Nu ligt er een nieuw onderzoek voor. Een onderzoek dat niet uitgaat van theoretische modellen, maar van de werkelijkheid in Huizen. De rijtijden zoals die echt zijn, de reizigersstromen zoals ze echt zijn. En dit rapport concludeert dat ook een HOV-bus gewoon kan meerijden met het verkeer.
GroenLinks is blij met dit rapport: het bewijst wat wij altijd hebben gezegd en het legt de weg open voor een nieuwe koers. Maar we weten dat we er met dit rapport nog niet zijn. We zeggen daarom de wethouder alle steun en vertrouwen toe in het vervolg van dit traject.
We hopen dat in het vergelijkende onderzoek ook uitgegaan wordt van de realiteit: gemeten rijtijden, werkelijke reizigersaantallen en niet prognoses. Ook hopen we dat de vrije busbaan niet meer voorkomt in het nieuwe collegeakkoord in Haarlem en er rekening wordt gehouden met het draagvlak in de regio.
Voor de sceptici: een verschil tussen de onderzoeken is makkelijk uit te leggen, wanneer het ene onderzoek uitgaat van theoretische modellen, en het andere van de praktijk.