De gemeenteraad van Huizen zal op donderdag 25 juni a.s. nog geen besluit nemen over het tracé voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Het college heeft haar voorstel teruggetrokken na twijfels in Huizen en Hilversum over de vervoerscijfers. Daarnaast bestaat in Hilversum veel bezwaar tegen het busviaduct in de spoorzone. Er volgt nu een nader onderzoek naar deze aspecten. GroenLinks vond dat er een onzalig voorstel lag en blijkbaar snijdt die kritiek hout; het onderzoek zal dat ook uitwijzen. Er ontstaat nu tijd om na te denken over alternatieven die het openbaar vervoer écht verbeteren.
Meer nadelen dan voordelen
GroenLinks heeft regelmatig grote vraagtekens geplaatst bij alle voorspellingen over de kortere reistijden en stijgende reizigersaantallen.
- De cijfers over de tijdwinst die wordt behaald, deugen niet. Nu in 40 minuten van het busstation in Huizen naar Hilversum NS, straks de helft. Door het college werd in de commissie van 3 juni j.l. ook al toegegeven dat de huidige reistijd 34 minuten bedraagt en dus niet 40 zoals eerder in alle stukken te lezen viel.
- Er wordt geen rekening gehouden met de totale reisduur. De HOV-bus mag er dan straks korter over doen, maar de totale reisduur zal langer worden omdat reizigers langer onderweg zijn naar de HOV-halte. Veel haltes vervallen immers; routes worden verlegd; de bus rijdt niet meer door bepaalde wijken.
- De HOV-bus gaat straks niet meer via Arenapark. Huizer werknemers van bedrijven op het Arenapark of de vele scholieren van het ROC die nu 24 minuten onderweg zijn (gerekend van het busstation in Huizen, maar de meesten korter), moeten straks reizen via Hilversum NS en zijn dan langer onderweg in Huizen én in Hilversum.
- De vrije busbaan (een zeven meter breed asfaltlint) tast de leefomgeving aan. Langs de Huizermaatweg in Huizen verdwijnen de meeste bomen en in Hilversum moet een acht meter hoog busviaduct in een woonbuurt komen. De tijdwinst zal nihil blijken (slechts een minuut winst op route busstation-A27, wordt gesteld); en dat weegt niet op tegen de nadelen.
En dat alles voor 160 miljoen, waarvan 110 voor de aanleg in de bebouwde kom! Uitgaven waar geen voordelen tegenover staan.
Alternatief
Nu het HOV-voorstel is teruggetrokken, ontstaat er ook ruimte om andere varianten serieus te onderzoeken. GroenLinks stelt het volgende voor:
- Alleen aanleg van een vrij liggende busbaan langs de A27: dan kan de bus vaart maken, zonder te worden gehinderd door files (zo is tijdwinst te behalen – nu rijdt de bus op de vluchtstrook vaak niet harder dan 50-70 km en ontstaan er soms gevaarlijke situaties). Wellicht is dat tracé later ook geschikt te maken voor rails, als onderdeel van de verbinding richting Utrecht–Flevoland, met station nabij carpoolplaats Blaricum.
- Geen aparte vrij liggende busbaan door de bebouwde kom van Huizen of Hilversum: dat bespaart een hoop bomen, overlast en geld.
- De huidige lijn 100 in tact laten, die 'HOV-bus' wordt en over de gewone rijbaan door de Bijvank en via het Arenapark/ROC/Station-Sportpark naar Hilversum NS gaat. Mensen behouden dan hun bushalte in de buurt; hun reisduur wordt niet langer. En via de vrij liggende busbaan langs de A27 zijn ze straks korter onderweg.
- Herstel van de eerder wegbezuinigde lijn 135: van Huizen via Sijsjesberg, Trappenberg, ziekenhuis, NS station Bussum-zuid, het mediapark naar NS station Hilversum (32 minuten).
.
Meer informatie:
Gerrit Pas
Fractievoorzitter GroenLinks Huizen
035 52 61456