‘Huizen is de intrigant’ kopte De Gooi en Eemlander op vrijdag 10 december jl. De discussie over het HOV in onze regio is welhaast dagelijks ‘voer’ voor de verschillende regionale kranten - op zichzelf heel interessant om te volgen. Onze gemeente neemt inmiddels echter een uitzonderingspositie in: zij is de enige van de bij het HOV-project betrokken gemeenten waar in 2010 geen behandeling van dit onderwerp in de gemeenteraad zal plaatsvinden.

Wij hebben de volgende vragen aan het college:

1. Op 27 november jl. zijn wij door de collegepartijen schriftelijk op de hoogte gesteld van de door hen voorgestane zgn. ‘ruilvariant’ (Meenttracé i.p.v. Merktracé).
a. Is door het college (n.a.v. deze brief) in regionale- en provinciale besprekingen een ander standpunt ingenomen (anders dan het tot nu toe ingenomen standpunt), namelijk: uitvoering van het Merktracé?
b. Zo nee, waarom niet?
c. Zo ja, wat was de reactie hierop van buurgemeenten en de provincie Noord-Holland?

2. Wij zijn van mening dat, mede gezien de fysieke verwevenheid, een standpuntbepaling over het te volgen tracé moet plaatsvinden in nauw overleg met onze buurgemeente Blaricum.
a. Bent u dat met ons eens?
b. Vindt er op collegeniveau met het college van de gemeente Blaricum overleg plaats over het te kiezen tracé?
c. Zo nee, waarom niet?
d. Zo ja, wat valt daar over te melden?

3. Wanneer bent u voornemens om het HOV te agenderen voor commissie- en raadsbehandeling?

4. Is onze informatie juist dat tijdens de behandeling van de begroting van Rijkswaterstaat, vanuit de Tweede Kamer suggesties zijn gedaan om HOV- projecten te schrappen?

5. Klopt het dat in de meerjarenbegroting van Rijkswaterstaat wel is omgenomen het zesbaans maken van de A27 tussen Almere en Utrecht en dat daarbij geen rekening is gehouden met een vrije busbaan?

In afwachting van uw schriftelijke beantwoording,

hoogachtend,
namens de fractie van GroenLinks,
G. Pas

Uit de antwoorden van het college (pdf) blijkt dat wij altijd plannen voorgelegd hebben gekregen die niet te realiseren zijn: er is nooit ruimte voor een vrije busbaan langs de A27 ingepland geweest (helaas is de bijlage waar dit uit blijkt niet digitaal beschikbaar).