1. De aansluiting van bus 100 op de trein naar Amsterdam en omgekeerd
GroenLinks heeft eind mei j.l. in haar evaluatie van het OV opgemerkt dat het met de aansluiting tussen bus 100 en de trein naar Amsterdam wel snor zit. De gehele dag bedraagt voor een reis naar Amsterdam de overstaptijd in Naarden-Bussum minimaal 4 en maximaal 8 minuten. Terug geldt een overstaptijd van minimaal 3 en maximaal 7 minuten. Keurig toch. Als de provincie schrijft dat bus 100 bij station Naarden-Bussum een goede aansluiting gaat geven op de trein naar Amsterdam en v.v., is dat een beschrijving van de huidige situatie! Vooral voor de dagelijkse reiziger is een snelle overstap een goede zaak.
De door Connexxion in de ochtendspits viermaal ingezette extra bus 100 geeft een overstaptijd tussen de 12 en 16 minuten en de vijfmaal ingezette extra bus 100 in de avondspits laat een overstaptijd zien tussen 10 en 14 minuten, m.a.w. wie in de spits met de extra bussen via Naarden-Bussum naar of van Amsterdam reist, moet veel langer op het perron of de bushalte wachten.
2. De aansluiting van bus 100 op de trein naar Utrecht en omgekeerd
Dramatisch is het gesteld met de verbinding tussen Huizen en Utrecht, zo merkte GroenLinks in mei op. De gehele dag door geldt een wachttijd van een kwartier: op het moment dat bus 100 uit Huizen bij station Naarden-Bussum arriveert, vertrekt de trein naar Utrecht en op het moment dat de trein uit Utrecht aankomt, vertrekt bus 100 naar Huizen. Voor forenzen, die snel willen reizen, is dat een uiterst frustrerend gebeuren!
Een uitzondering hierop vormen de vier extra bussen naar Naarden-Bussum in de ochtendspits (overstaptijd 8 minuten) en de vijf extra bussen in de avondspits (overstaptijd 6 tot 8 minuten), m.a.w. wie gebruik maakt van de extra bussen hoeft slechts 6 tot 8 minuten te wachten op het perron of bij de bushalte. Maar dat is zowel ’s morgens als ’s avonds slechts gedurende gemiddeld vijf kwartier het geval; voor de rest van de dag is de wachttijd een kwartier. De verbinding met Utrecht moet dus drastisch verbeterd worden.
Conclusie: De huidige verbinding met Amsterdam is oké, maar die met Utrecht moet veel en veel beter!
3. Bus 100 naar Hilversum v.v.
Vanaf 9 december gaat een aantal bussen sneller rijden, namelijk vanaf het Busstation Huizen via ’t Merk en de Blaricumse Bijvanck naar de Carpoolplaats (een herstel van de voormalige lijn 135) en dan verder naar Hilversum-Sportpark. Dat is een goede zaak, maar dan dient er wel sprake te zijn van een goede aansluiting op de trein naar Utrecht vanaf Sportpark.
4 . Verbeterde treinbediening van het station Bussum-Zuid
We blijven hopen op verbetering van de nu volstrekt waardeloze busverbinding Huizen–Bussum-Zuid.
5. Lijn 108 (Huizen–Laren–Hilversum)
De nieuwe route van deze lijn ingaande 10 december 2006 was al een verbetering. Gelukkig blijft deze lijn (min of meer de voormalige dorpenroute 137) ook na december 2007 gehandhaafd.
De kanttekeningen die GroenLinks hierboven maakt, zijn inmiddels begin oktober overhandigd aan het college in Huizen voor inbreng in het regelmatige vervoersoverleg met de provincie.
Ook de komende tijd blijft de GroenLinks-fractie de ontwikkelingen rond het openbaar vervoer goed volgen. Inwoners die zijn aangewezen op de bus of uit milieuoverwegingen hun auto laten staan, hebben daar alle belang bij!
Voor meer informatie
Evert Landré,
steunfractie GroenLinks
035-5254818
e.landre@planet.nl