De afgelopen weken is het HOV veel in het nieuws geweest. Een van de zaken die daarbij veelvuldig naar voren kwam, is de vraag of een vrijliggende busbaan echt tot tijdswinst leidt. Omdat hier veel twijfel over bestaat, zijn bewoners en journalisten in de bus gaan zitten om te klokken hoelang de bus er nou precies over doet. Omdat wij niet de flauwste willen zijn, zijn we zelf ook in de bus gestapt en hebben we meegeklokt!
Aan de resultaten niks schokkends: ook wij komen op een resultaat van gemiddeld nog geen 8 minuten voor het traject Huizer busstation - Carpoolplaats en v.v. Na het Belangencollectief Oostermeent/Bijvanck-Noord en de Gooi- en Eemlander hebben wij ook zelf kunnen constateren dat lijn 320 nu even snel rijdt als de HOV over een vrijliggende busbaan zal doen in 2020. De stuurgroep benadrukt dat men verwacht dat de bus in een meerijvariant er 12 minuten over zal doen in 2020, tegen de 8 minuten die ze voor een vrijliggende busbaan verwachten. Deze aanname is echter gebaseerd op modellen die niet uitgaan van de werkelijke situatie maar standaardwaardes die "in zulke gevallen gelden".
Onze rit werd overigens net buiten de spits uitgevoerd, met een vertrek om 10:21 van Huizen Busstation en een aankomst van 10:45 bij Hilversum NS. De totale reis duurde 24.20 minuten, waarvan het traject busstation - carpoolplaats 7.30 minuten duurde. De terugreis was om 13:12 en duurde in totaal 26.30 minuten. Het gedeelte carpoolplaats - busstation duurde 8.15 minuten.
Absoluut vermeldenswaardig is het feit dat op de heenweg zo'n 60% van de reizigers uitstapte bij halte Hilversum Sportpark - een halte die in de toekomst niet meer wordt aangedaan door de HOV-bus. Slechts 40% - minder dan de helft - van het totaal aantal reizigers op de route had als eindbestemming Hilversum NS.
Bij dit alles moet aangetekend worden dat lijn 320 meer bushaltes aandoet dan de HOV in de toekomst zal aandoen: de meeste winst wordt gehaald door het schrappen van stopplaatsen. Ook bij de stuurgroep weet men dat de meeste tijdsverlies zit in het in- en uitstappen van passagiers en niet in oponthoud door het overige verkeer! Mocht er gekozen worden voor een meerijvariant, dan wordt de doorstroom bij de stoplichten geoptimaliseerd, waardoor een nog kortere rijtijd te verwachten valt voor de HOV-bus. Niet alleen valt de verwachte langere reistijd dus flink te betwijfelen, een meerijvariant is ook nog veel goedkoper dan het aanleggen van een vrijliggende busbaan!
Al met al zijn wij nog steeds overtuigd voorstander van goed openbaar vervoer, zónder een vrijlligende busbaan door de bebouwde kom van Huizen en Blaricum! Laat ze eerst maar eens beginnen met de aanleg van een vrije busbaan langs de A27, waar de echte problematiek zich voordoet.