In mei van dit jaar heeft de provincie Noord-Holland het openbaar vervoer voor onze regio voor de periode 2011-2019 gegund aan Connexxion. Met deze gunning is het startschot gegeven voor een sterke verschraling van het openbaar vervoer in Gooi en Vechtstreek. Niet alleen door het belabberde Programma van Eisen dat de provincie had opgesteld, maar ook door het belachelijk lage bedrag dat ter beschikking werd gesteld. Voor Connexxion – de enige inschrijver op de aanbesteding – geen uitnodiging om méér te doen dan in het PvE gevraagd wordt, en reden om sterk te korten op ritfrequenties en chauffeurs.
In september 2009 voorspelde GroenLinks Huizen het al: “Wat nu in de koker zit, betekent de doodsteek voor het openbaar vervoer in de regio!”. Met ons commentaar op het Programma van Eisen van de provincie en de inbreng van het Huizer college hadden wij de hoop dit tij nog te keren. Ook andere gemeentes maakten gebruik van de mogelijkheid om hun reactie in te dienen bij het College van Gedeputeerde Staten. Helaas moeten wij concluderen dat geen van de suggesties – op een paar uitzonderingen na – is meegenomen, en dat de ongerustheid in de regio niet serieus is genomen.
Na het gunnen van de concessie in mei, hebben verschillende gemeentes aan de bel getrokken. Veel gemeenteraden stelden hun colleges vragen en verschillende verkeerswethouders (van o.a. Hilversum en Wijdemeren) zijn al bij de gedeputeerden van de provincie op bezoek geweest. De wethouders kwamen van een koude kermis thuis en kregen te horen dat er in september verder gesproken wordt en dat de provincie voornemens is om nog meer te bezuinigen op openbaar vervoer.
Zo blijkt ook uit dit artikel. Ten einde raad hebben de verkeerswethouders van de verschillende gemeentes zich nu verenigd om gezamenlijk een lobby te starten en met de provincie te gaan praten. Vanuit het gewest is er een oproep naar Gedeputeerde Staten gegaan om nogmaals naar de concessie 2011-2019 te kijken.
Inmiddels hebben ook verschillende leden van de provinciale staten laten weten dat de uitkomst van de aanbesteding niet aanvaardbaar is.
Minder of geen bussen met een duurder buskaartje
Connexxion heeft nu de eerste verslechtering al aangekondigd. Vanaf 2011 wordt er tenminste met 10% minder bussen gereden omdat er te weinig geld is en de brandstofprijzen verrekend moeten worden. Dit betekent dat buslijnen minder frequent gaan rijden en duidelijk is dat er zelfs lijnen opgeheven gaan worden. In de bijlage het complete overzicht van veranderingen in de buslijnen. Connexxion is ook van plan om tariefdifferentiatie in te voeren. Tariefdifferentiatie betekent waarschijnlijk dat de buskaartjes in de spits duurder zullen worden.
Bijkomend naar verschijnsel is vervolgens ook dat er minder buschauffeurs nodig zijn en dat chauffeurs dus hun baan zullen verliezen. Connexion heeft al aangekondigd dat er ontslagen zullen vallen. Het zou niet zo mogen zijn dat het basis-OV in de regio verslechtert door een slechte aanbestedingsprocedure en bezuinigingen. De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio en moet dus ook zorgen dat dit fatsoenlijk is geregeld
Tijd voor actie!
Zaterdag 3 juli is in Hilversum, op initiatief van de lokale SP-afdeling, een handtekeningenactie gestart voor behoud van de huidige lijnen. Deze actie zal gedurende de hele zomer doorlopen. In september zullen deze handtekeningen aangeboden worden aan het College van Gedeputeerde Staten van de provincie. Om de provincie te laten zien hoe breed de zorg over het openbaar vervoer leeft, heeft Hilversum aansluiting gezocht bij politieke partijen en organisaties in de rest van de regio, en met succes! Al 33 organisaties en partijen hebben zich aangesloten bij het protest.
Dat veel mensen het niet eens zijn blijkt wel uit het feit dat de eerste honderden handtekening in heel korte tijd binnen waren en in de loop van de zomer zullen dat er vast veel meer worden. De teller staat nu al op enkele duizenden!
GroenLinks Huizen gaat er, samen met alle andere samenwerkende organisaties en politiek partijen, alles aan doen om het openbaar vervoer in de regio tenminste op het huidige niveau te houden en waar mogelijk te verbeteren . We gaan ervan uit dat er meer partijen zullen zijn die zich gaan inzetten voor dit doel!
Een vraag aan u is om de handtekeningenlijst in de bijlage uit te draaien en door al uw kennissen te laten invullen.