Vanaf 11 december 2005 geldt een nieuwe busdienstregeling. Begin februari heeft GroenLinks de reizigers via de media opgeroepen hun positieve en negatieve ervaringen te melden. GroenLinks wilde weten of de dienstregeling een succes genoemd kon worden of niet, en of er verbeteringen nodig zijn. Zij pleit nu voor een aantal aanpassingen.
Evaluatie
Een flink aantal reacties is hierop binnengekomen. Deze zijn verwerkt in het evaluatierapport Evalueren om te kunnen corrigeren. Hierin worden de buslijnen één voor één aan een kritische beschouwing onderworpen.
Geconcludeerd wordt dat geen van de in 2004 ingebrachte wensen van de gemeente Huizen t.a.v. het openbaar vervoer is gehonoreerd! Andere conclusies: alleen lijn 100 voldoet. De bussen 101 en 102 stoppen op hun ritten naar Amsterdam beide bij slechts 3 van de 12 haltes in de bebouwde kom van Huizen; lijn 107 is overbodig; de andere buslijnen vormen geen snelle verbinding met Hilversum. Op bus 100 na, rijden alle bussen buiten de spits vrijwel leeg rond.
Veel klachten zijn binnengekomen over het opheffen van lijn 135 naar Hilversum en lijn 297 naar het universiteitscentrum van Utrecht - er is zelfs geen enkele busverbinding meer met die stad. Ook schort het nogal eens aan goede aansluiting tussen trein en bus, met vooral ’s avonds vaak lange wachttijden. Bovendien is een aantal ritten een strip duurder geworden.
GroenLinks komt tot de conclusie dat de ‘oude’ dienstregeling zo gek nog niet was, en dat de dienstverlening na 11 december achteruit is gegaan.
Aanpassingen nodig
GroenLinks pleit op korte termijn voor:
· Herstel van buslijn 135, ooit de snelste verbinding met Hilversum;
· Verleggen van buslijn 107, om bewoners van een groot deel van het Oude Dorp naar Bussum - en eventueel Hilversum - te kunnen vervoeren.
· Herstel van buslijn 297, de snelle verbinding tussen Huizen en het universiteitscentrum in Utrecht.
· Verbeteren aansluitingen met de trein.
Op de wat langere termijn moet Connexxion met de lijnen 101 en 102 niet concurreren met de steeds beter wordende treinverbinding met Amsterdam, maar moet de busmaatschappij zorgen voor snelle verbindingen met de NS-stations uit alle wijken van Huizen en moeten de dorpen in Gooi en Vechtstreek onderling worden verbonden, zonder al te veel overstapgedoe. Het gewest is langzamerhand een grote tuinstad geworden en de tijd is rijp voor een ‘stadsdienst’.
Het rapport Evalueren om te kunnen corrigeren wordt aangeboden aan raad en college van de gemeente Huizen, de provincie en Connexxion.
In de bijlage het volledige rapport