Een volle week met een keur aan onderwerpen. Jeugdzorg in de commissie OMD, HOV in Eemnes en Hilversum, het hoofdwinkelcentrum in een hoorzitting en historische treinen tijdens het raadsdiner. Onze fractie waaierde uit over de regio (en daarbuiten) om op al die plekken een oor te luisteren te leggen en – waar nodig – onze standpunten toe te lichten.
Maandag 30 januari – Commissie OMD
20:00 – 22:05 Als vervolg op de commissievergadering van 24 januari, stonden vanavond het Centrum voor Jeugd en Gezin en de nota Volkshuisvesting op de agenda. Vooral dat eerste onderwerp was reden tot veel discussie: het rapport van de rekenkamercommissie was niet mals en ook de wethouder geeft toe dat nog niet alles loopt zoals het zou moeten lopen. Niet alleen lijkt het centrum nog niet ten optimale benut te worden, ook zijn er zorgen over de enorme taak die gemeentes op het gebied van jeugdzorg te wachten staat wanneer de rijksoverheid deze taak overdraagt aan gemeentes.
In de bijlage een artikel uit de Gooi-en Eemlander over deze commissie.
Dinsdag 31 januari – HOV-overleg
19:30 – 22:00 Voor het eerst in het BEL-kantoor in Eemnes vergaderd. Een groot aantal organisaties uit Gooise gemeenten zijn bijeengekomen om over de HOV-plannen van de provincie te praten. Op 9 februari worden deze in de provinciale commissie Mobiliteit en Verkeer behandeld. De aanwezigen zijn voorstander van Hoogwaardig Openbaar Vervoer, maar hebben bezwaren tegen het voorgestelde tracé.
Zo moet er in Blaricum een vrije busbaan komen die geen tijdwinst oplevert (en de bus over Merk/Randweg met overige verkeer kan meerijden), ontbreekt in de plannen een vrije busbaan langs de A27 die wel tijdwinst betekent, en zal de vrije busbaan in Hilversum zorgen voor veel overlast voor bewoners en bedrijven. Totale kosten: 80 miljoen, maar daar zal het niet bij blijven… Kortom, een met alle goede bedoelingen gestart project lijkt volledig los gezongen van de realiteit. Hoe het tij nog te keren? We spreken af voor de statenleden een document te maken met een overzicht van onze bezwaren tegen het HOV-project.
In de bijlage dit document en de bijlagen.
Foto: Rob Bruintjes
Dinsdag 31 januari – Regiobijeenkomst GL-fracties
20:00 – 22:15 Ook op de agenda van het periodieke overleg van de verschillende GroenLinks-fracties uit de regio – dit keer in Hilversum - stond het HOV. Dit onderwerp was op de agenda gezet door de Provinciale Statenfractie die op bezoek was. Aangezien Noord-Holland binnenkort een besluit moet nemen over het HOV, was het goed hierover te spreken, om de verschillende belangen te belichten en te kijken wat acceptabel en haalbaar is voor de betrokken fracties.
Een keur van andere onderwerpen kwam ook nog voorbij, zoals gewoonlijk allemaal zaken die regionaal spelen of waarvan het goed is elkaar op de hoogte te houden.
Donderdag 2 februari – Hoorzitting bestemmingsplan Hoofdwinkelcentrum
20:00 – 23:00 Tegen de plannen van de gemeente voor de invulling van de Keucheniusstraat met winkels zijn door de Vrienden van het Oude Dorp veel bezwaren ingediend. In een aparte hoorzitting werden deze toegelicht. Na een presentatie van de plannen door de architect was het woord aan de zaal. Er is waardering voor de wijze waarop de nieuwbouw wordt vormgegeven: gevarieerde bouw, dorps aandoend, en met gevels die verwijzen naar het verleden.
De critici vinden de plannen te groot: het huidige winkeloppervlak wordt met 22 procent uitgebreid, terwijl er nu al leegstand is, de verkoop via internet stijgt en de welvaartsgroei de komende jaren niet zal toenemen. Ook de verkeersafwikkeling stuit op veel weerstand, zoals de grote uitrit van de parkeergarage bij de Oude Kerk en de bruggen over de Keucheniusstraat waarover het parkeerdek bereikt moet worden. Het zijn kanttekeningen die de GroenLinks-fractie al eerder bij de plannen heeft gemaakt.
De discussie krijgt op 7 maart een vervolg in de raadscommissie RWM en de raad besluit op 22 of 26 maart. Kortom, tot die tijd ligt er voldoenden stof tot nadenken.
Zaterdag 4 februari – Raadsdiner
16:00 – 22:00 Een keer per jaar gaat de raad op stap; dat is goed voor de onderlinge verhoudingen. We proberen het bescheiden te houden. Ditmaal was het doel het Spoorwegmuseum in Utrecht, met een rondleiding en een etentje. Gerrit Pas: “Het museum is een absolute aanrader. Ik kende het nog uit mijn jeugd: een perron met enkele oude treinen en in het museum een modelspoor. Maar het heeft een complete gedaanteverwisseling ondergaan: de bezoeker komt terecht in de bedrijvigheid van een Engels industriestadje uit de 19e eeuw waar de stoommachine werd uitgevonden en de eerste treinen reden. Prachtig gereconstrueerd: wereldklasse!”
Daarna weer terug met de bus naar Huizen. We reden achter bus 320 aan over de Randweg – kozen dus even voor de ‘meerijvariant’ van het HOV.