Van verschillende kanten is GroenLinks Huizen ter ore gekomen dat de HOV-overeenkomst tussen de provincie Noord-Holland en de deelnemende Gooise gemeenten heel binnenkort getekend gaat worden. De provincie schijnt de gemeenten per brief te hebben meegedeeld dat zij hun kosten aan het project hebben gemaximaliseerd.
De provincie Noord-Holland wil niet meer dan 118,5 miljoen euro uitgeven aan het HOV-project. Met gemeenten is in het verleden de afspraak gemaakt dat hun financiële bijdrage vaststaat en dat de risico’s en eventuele kostenoverschrijding voor rekening van de provincie zijn. Maar waar komt dat risico te liggen als de provincie nu al vaststelt hoeveel zij aan het project wit uitgeven: bij de gemeenten?
Om hier meer inzicht in te krijgen heeft GroenLinks Huizen vragen gesteld aan het Huizer college. GroenLinks roept het college op om een brief te sturen aan de provincie waarin zij meldt dat Huizen niet meer dan de begrote 750.000 euro aan het project zal betalen. In de raadsvergadering van 29 september 2011 hebben de collegepartijen VVD, CDA, PvdA en Leefbaar Huizen voor een vrij liggende busbaan vanaf de Regentesse gestemd en voor de reservering van de 750.000 euro. De oppositiepartijen waren tegen.
Volgens GroenLinks is de vrije busbaan door de bebouwde kom niet nodig: de bus kan ook in 2020 prima meerijden over het Merk, zoals lijn 320 nu al doet. Dit levert geen significante vertraging op, de echte problemen zitten in Hilversum en langs de A27.
In de bijlagen onze vragen aan het college, een persbericht van het comité Busbaan Nee en de beantwoording door het college.