Er komt geen vrije busbaan langs de A27. Dat blijkt uit de antwoorden van het Huizer college op de vragen van GroenLinks. Voor een snelle en betrouwbare busverbinding tussen Huizen en Hilversum, e.v. richting Utrecht of Almere, is het traject langs de A27 essentieel; belangrijker dan een minuut tijdwinst die de aanleg van een vrije busbaan binnen de bebouwde kom oplevert. De bus moet immers langs de A27 ongehinderd kunnen doorrijden - daar gaat het om.
Geen vrije busbaan langs A27
Op de vraag van GroenLinks of het klopt dat in de meerjarenbegroting van Rijkswaterstaat wél het zesbaans maken van de A27 tussen Almere en Utrecht is opgenomen, maar geen rekening is gehouden met een vrije busbaan, antwoordt het college niet met een simpel ja of nee, maar met een verwijzing naar de zienswijze van het Regionaal overleg Almere Gooi Utrecht op het Ontwerp Tracé Besluit A27/A1, een brief van 16 december jl., waaruit blijkt dat het vermoeden van GroenLinks klopt.
De inhoud van die zienswijze is nogal onthutsend. Overheden die al jaren bezig zijn met plannen voor een HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum, daarbij verwijzen naar het doortrekken richting Almere en Utrecht, pleiten er nu bij de minister voor om de HOV te betrekken bij de aanpassing van de A27.
De reden? Doorstromingsmaatregelen voor het HOV (sowieso voor het huidige busvervoer) blijken langs de A27 niet te zijn opgenomen in de plannen, ook niet op het traject tussen Hilversum en Utrecht Noord (knooppunt Eemnes). Daarom pleiten de provincie en de verschillende gemeenten voor het treffen van maatregelen voor nota bene vluchtstrookgebruik door het HOV (en andere buslijnen).
Over een vrije busbaan wordt niet eens gesproken, alleen als optie voor de langere termijn. Dit, terwijl lokale overheden aan hun bevolking concrete plannen voor vrij liggende busbanen binnen de bebouwde kom voorleggen - en hun het belang daarvan voorhouden. Miljoenen kostende ingrijpende plannen, waar je niets mee opschiet als je vastloopt in de file langs de A27. Als de provincies nu nog een vluchtstrook voor de bus moeten regelen, dan hebben ze hun huiswerk niet goed gedaan!
De auto krijgt absolute prioriteit
Een en ander maakt ook duidelijk hoe eenzijdig het Rijk is gericht op de automobiliteit en hoe weinig op het bevorderen van het openbaar vervoer.
Ons is bekend dat de huidige minster, mw Schultz van Haegen, op regionale verzoeken voor extra wensen tot nu toe heeft geantwoord dat de regio die zelf maar moet betalen.
Wij zijn benieuwd naar haar antwoord op dit verzoek.
HOV: Fata morgana
Naar aanleiding van de collegeantwoorden op onze vragen hebben wij het gevoel gekregen dat het richting einde oefening gaat, dat het HOV als een nachtkaars zal uitgaan. Dat het HOV een fata morgana is! Als een vrije busbaan langs de A27 echt iets voor de langere termijn wordt, dan kan provinciaal geld de komende jaren beter worden ingezet voor de instandhouding van het basisbuslijnennet. Dat is in het belang van de huidige gebruikers!